Ümit Kalko Haberleri
- Uncategorized
- Yorum yok Ümit Kalko Haberleri
- Posted on
Kişinin yaşadığı toplum içre değeri olan , kabiliyet, reviş ve başka davranış biçimlerini vüruttirdiği vetirelerin tüyöneten.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara bakılırsa insanların davranışlarında belli vürutmeler esenlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; ferdin davranışlarındaki yaşantısı suretiyle kasıtlı olarak ve isteyerek değmaslahatme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok tanılamamı yapılabilmektedir. Fakat, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanılamam:
“Bireyin davranışında, kendi yaşantısı suretiyle ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin amaçlarına akla yatkın ) değmaslahatme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis bakılırsa;
· Terbiye bir vetiretir.
· Terbiye sürecinde, ferdin davranışlarının istenilen yönde değmaslahattirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değmaslahatme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde ferdin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç temel öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Terbiye amaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı tüm kültürler ciğerin aynıdır. Lakinçların içinde ne olduğu ve öğrenme ciğerin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre bakılırsa değmaslahatebilir, lakin sürecin doğkakımı değmaslahatmez.
Terbiye kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birgeniş filozof ve pedagog, eğitimin ne başüstüneğuna üzerine farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin onaylama edilen ölçün tanılamamı şudur: Terbiye, ferdin davranışlarında kendi yaşantıları suretiyle kasıtlı olarak istendik davranış değmaslahatikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın içre eğitime üzerine temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları suretiyle”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değmaslahatikliği” ve “süreç” üzere kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Terbiye, insan ciğerin dirim boyu devam eden bir vetiretir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere akla yatkın olabileceği üzere istenmedik yönde de vürutebilir. Terbiye sürecinin maslahatletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği üzere vürutigüzel de mümkün. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal terbiye, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal terbiye denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, terbiye merkezleri üzere mekânlarda verilen terbiye formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır terbiye ise informal eğitidir. Yani terbiye sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine bakılırsa sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye sürdürmek üzere iki tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda ya da kurumlarda belli bir tasavvur ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal terbiye ise kendi kendine vüruten plansız ve programsız yapılan eğitimdir ki birey bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir model olarak ele kırmızıındığında ise terbiye sisteminin üç temel ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Mebde; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, tesisat, maliyet, personel üzere fiziki unsurlardır. Süreç; meslek içre gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde marifet, yeterlilik, izin, sınav mealları üzere istenilen davranış değmaslahatiklikleridir.